0

آموزش تعمیر جاروبرقی شارژی

جارو برقی که برای جمع آوری زباله و نظافت محیط به کار می رود با شکل ها و توان های مختلف تولید و به بازار مصرف ارائه می گردد.

این وسیله از نظر ساختمان به دو قسمت کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

الف- اجزاء الکتریکی

1- موتور

مهمترین قسمت الکتریکی جارو برقی را موتور آن تشکیل می دهد.

2- مدارهای الکتریکی و الکترونیکی در جاروبرقی ها

ساده ترین نوع مدار الکتریکی جارو برقی کلید ( معمولا دو حالته) روشن و خاموش و همچنین لامپ (در بعضی موارد) می باشد.

کلید ها از نوع فشاری بوده و سر راه فاز یا نول اصلی مدار قرار می گیرند.

لامپ خبر در اکثر جاروها با اتصال کابل جارو به پریز برق روشن شده و بیانگر آمادگی دستگاه جهت آغاز به کار است.

در بعضی از جاروهای برقی، علاوه بر کلید اصلی تعبیه شده بر روی بدنه، کلید دیگری نیز بر روی لوله مکنده وجود دارد که عمل روشن و خاموش نمودن دستگاه را از همان نقطه میسر می سازد.

جارو های مذکور در واقع مجهز به ترانس ایزوله هستند.

ترانس ایزوله یک رله مغناطیسی است که از سیم پیچ با اهم بالا به منظور ایجاد میدان مغناطیسی جهت جذب اهرم کلید استفاده نموده و علاوه بر اهرم از هسته فلزی و کلید متصل به اهرم تشکیل شده است.

با وصل کلید روی دسته جارو، مدار رله بسته شده و از آن جریان می گذرد.

عبور جریان در رله میدان مغناطیسی لازم جهت جذب اهرم را فراهم می آورد.

کلید ترانس ایزوله، تیغه های قوی جهت عبور فاز اصلی مدار را داراست از آن رو با بسته شدن کلید، فاز به موتر رسیده و از آنجا که نول قبلا به موتور داده شده بود شروع به کار می کند.

هر گاه کلید روی لوله مکنده به حالت قطع در آید، مغناطیس رله قطع شده و فشار یک فنر، کلید رله را به حالت باز در خواهد آورد و موتور خاموش می شود. ( مطابق شکل زیر ). استفاده از ترانس ایزوله دو حسن را تواما در بر خواهد داشت.

اولا از آنجا که اهم سیم پیچ رله بالاست، ولتاژ موجود روی کلید تعبیه شده در لوله مکنده بسیار پایین است و احتمال برق گرفتگی در حال کار با جارو شدیدا کاهش می یابد.

ثانیا پایین بودن ولتاژ کلید رله این امکان را بوجود می آورد که از سیم های نازک تری برای ایجاد ارتباط مابین کلید و رله استفاده شود.

اگر ولتاژ تا به این حد پایین نبود، اجبارا قطر سیم رابط افزایش می یافت و عبور سیم رابط با قطر بالا از جداره های لوله خرطومی جارو، از انعطاف آن می کاست و در آن حالت کار با لوله مکنده قدری مشکل می شد.

جدا از محاسن مذکور وجود کلید بر روی لوله مکنده کار با جارو را آسانتر می سازد زیرا برای قطع و راه اندازی جارو وقت کمتری در حال کار صرف خواهد شد.

در این مدل برای قطع و وصل موتور دو کلید وجود دارد.

کلید اول بر روی بدنه قرار گرفته و کلید دوم روی لوله مکنده تعبیه شده است.

علاوه بر قطعات مذکور در بعضی از جاروها مانند الکترولوکس از کلید های فشاری مخصوص (میکروسوئیچ) استفاده شده که اگر قطعات بدنه (در پوش پشت موتور ) و یا بدنه مخصوص موتور یا بدنه مربوط به جمع آوری زباله درست بسته نشوند، این کلید ها در حالت باز بوده و مدار داخلی قطع است (جارو روشن نمی شود).

در بعضی مدل های دیگر سر راه موتور از فیوز حرارتی مخصوص (اورلود) استفاده شده که با پر شدن کیسه زباله و به تیغ آن افزایش جریان موتور، این قطعه تحریک شده و موتور را خاموش می کند.

اگر زباله ها خالی نشوند، چند لحظه بعد از روشن شدن موتور، خاموش شدن خودکار آن تکرار می گردد.

همچنین در بعضی از جاروها یک مدار الکترونیکی تنظیم کننده دستی ولتاژ کار موتور (دیمر) نیز در نظر گرفته شده که به توسط گردن ولوم این مدار می توان موتور را در توان های مختلف به کار گرفت.

عمل کنترل دور موتور در انواع دیگر به توسط خروجی های متفاوت بالشتک ها انجام می گیرد.

ب- اجزاء مکانیکی

1- بدنه دستگاه

شکل ظاهری قطعات مکانیکی جارو ها بر عکس قسمت الکتریکی از تنوع بسیار زیادی برخوردار است.

به طوری که هر سازنده برحسب طراحی خاص خود، ساختمان خارجی دستگاه را می سازد.

در ضمن هدف سازندگان این نوع وسیله این است که تا حد امکان تولیدشان از نظر ظاهری با محصولات کارخانه های مشابه متفاوت باشد، در نتیجه نمی توان یک استاندارد واحد برای قسمت مکانیکی این وسیله اتخاد کرده و به عنوان مسئله تعمیر و نگهداری مطرح ساخت.

بنابراین یک نمونه را انتخاب کرده و به عنوان الگو مورد بررسی قرار می دهیم.

بدنه دستگاه جارو برقی معمولا از دو قسمت اساسی تشکیل می شود:

یک قسمت در بر گیرنده موتور، کلید، سیم جمع کن، لامپ خبر و احتمالا مدار الکتریکی کنترل دور موتور، و قسمت دیگر جایگاه قرار گیری کیسه زباله است.

این دو قسمت توسط یک قفل و ضامن باز کننده از یکدیگر جدا می گردد. و ما بین دو قسمت از فیلترهای مخصوص استفاده می شود تا هوای مکیده شده توسط جارو قبل از ورود به محفظه موتور از وجود ذرات عبار پاک گردد.

در شکل زیر قطعات بدنه یک جارو برقی را به تفکیک ملاحظه می کنید.

لیست قطعات فوق

Bady Band

1-واشر دور بدنه

Serew

2- پیچ

ON/OFF Button

3- شستی قطع و وصل

Switch Indicator Lever

4- اهرم کلید

Cord Rewing Button

5- فنر شستی سیم جمع کن

Swich Button Spring

6- فنر شستی

Cord Rewing

7- شستی سیم جمع کن

ON/OFF Switch

8- کلید قطع و وصل

Screw

9- پیچ

Switch indicator

10- شاخص کلید

Nut

11- مهره

Upper Body

12- بدنه فوقانی

Indicator Window

13- پنچره شاخص

Ornametal Plate

14- صفحه نشانگر

Power Control Switch Unit

15- کلید کنترل برق

Screw

16- پیچ

Blower Cover 

17- روپوش هوادهی

Blower Cover Spring

18- فنز هوادهی

Blower Cover Shift

19- محور روپوش هوادهی

Suction Init Fitting

20- لوله مکشی ورودی

Lower Body 

21- بدنه زیری

Caster

22- چرخ دوار

Caster Washer

23- واشر چرخ

Screw

24- پیچ

Wheel Cap

25- سرپوش چرخ

Wheel

26- چرخ

Bottom Cover

27- در پوش زیری

Screw

28- پیچ

Body Plate

29- صفحه بدنه

Body Seal

30- واشر آب بندی

Seal

31- واشر

Rear Cover Packing

32- نگهدارنده در پوش عقبی 

Name Plate

33- صفحه مشخصات

Indicator Plate

1- شاخص

Indicator Window

2- دریچه شاخص

Indicator

3- شاخص

Indicator Spring

4- فنر شاخص 

Dust Case Cover

5- قاب کیسه زباله

Knob

6- شستی

Tool Storage Compartment Cover

7- روپوش محل قرار گرفتن متعلقات

Cloth Dust Bag

8- کیسه زباله

Filter Supporter

9- نگهدارنده صافی

Filter

10- صافی

Crevice Tool

11- سر شیلنگی

Upholstery Brush

12- سر شیلنگی فرچه دار

Dusting Brush

13- سر شیلنگی گرد گیر

Hose Assembly

14- شیلنگ

Curved Wand

15- لوله قوسی

Suction Regulator

16- تنظیم کننده مکش

Spring W/Button

17- دکمه فنری

Extension Wand

18- لوله های قابل اتصال به یکدیگر

Floor Nozzle Assembly

19- قطعات کف پاک کن

Floor Nozzle (Uppper)1

20- قطعات کف پاک کن (فوقانی)

Floor Nozzle Bumper

21- ضربه گیر قطعات کف پاک کن

Floor Nozzle (Lower)*1

22- ضربه گیر قطعات کف پاک کن (تحتانی)

Floor Nozzle Lever

23- اهرم قطعات کف پاک کن

Floor Nozzle Pedal (Right)1

24- پدال قطعات کف پاک کن (راست)

Floor Nozzle Pedal (Left)1

25- پدال قطعات کف پاک کن (چپ)

Floor Nozzle Mark

26- علامت قطعات کف پاک کن

Floor Noole Brush

27- برس قطعات کف پاک کن

Floor Nozzle Spring

28- فنر قطعات کف پاک کن

Brush Supporting Plate

29- صفحه آماده سازی برس

Screw

30- پیچ

Indicator Packing

31- نمایشگر 

Duster Box Lid Packing

32- جعبه گردگیر

Indicator Box

33- جعبه نمایشگر

2- سیم جمع کن

سیم جمع کن را می توان عضو مشترک قطعات الکتریکی و مکانیکی دانست.

قسمت الکتریکی آن عبارت است از کابل برق و دو شاخه و پلاتین های اتصال برق و حلقه های مسی-شاخک های انتقال برق به داخل جارو. استفاده از سیم جمع کن، علاوه بر آنکه کابل برق دستگاه را در هنگام خاموشی، از نظر پنهان نموده.

خطر آسیب رسیدن به آن را کاهش می دهد، در هنگام کار نیز جابجایی جارو را میسر می سازد.

اساس کار به این ترتیب است که انتهای سیم رابط جارو در داخل سیم جمع کن به کنتاکت هایی بسته می شود که این کنتاکت ها به ریل های دوار متصل است این ریل ها در واقع بر روی چرخ قرقره سیم جمع کن تعبیه شده و با کشیدن کابل به بیرون از جارو، همراه چرخ به گردن در می آیند.

برای آنکه ارتباط برق موتور با شبکه در این زمان (هنگام کشیدن کابل یا حرکت جارو برقی) قطع نشود شاخک های ثاتبت که به ریل پایین و دیگری به ریل بالا متصلند در تمام لحظات ارتباط را حفظ نموده و از آنجا که حالت فنری دارند به ریل ها و در واقع سیم جمع کن اجازه چرخش می دهند و از سوی دیگر فاز و نول را در یافت نموده و به داخل جارو و موتور می رسانند.

3- فیلتر

با روشن شدن موتور جارو برقی، هوا به داخل آن مکیده شده و زباله را جمع آوری می کند.

هوایی که به داخل جارو مکیده می شود علاوه بر زباله گرد و غبار را نیز بهمراه خواهد داشت.

اگر ذرات غبار از هوای مکیده شده جدا نگردند، هوایی که از قسمت موتور خارج می شود به داخل منزل نفوذ نموده و محیط را الوده می سازد.

برای رسیدن به این منظور سر راه هوای خروجی از کیسه و قبل از آن که این هوا به قسمت موتور برسد از لایه های اسفنجی استفاده می شود.

اسفنج فشرده در واقع نقش فیلتر یا پاک کننده هوای خروجی را بر عهده دارد.

اگر فیلتر بیش از حد کثیف شود، هوا به سختی از آن عبور می کند از آن رو لازم در فواصل زمانی معین (متناسب با کار کرد جارو) نسبت به شستشوی آن اقدام نمایید.

در واقع می توان گفت از جمله عواملی که منجر به کاهش مکش جارو می شوند یکی کثیف بودن فیلتر است.

هر گاه مسیر مکشی جارو مسدود گردد و موتور نتواند آزادانه هوا را به داخل جارو بمکد، جریان دریافتی آن افزایش یافته و به موتور آسیب خواهد رسید.

در اکثر جارو برقی ها از یک نمایشگر وضعیت مکش استفاده می شود. همزمان با محدود شدن مسیر مکش، موتور هوای درون محفظه را می مکد در این هنگام هوای داخل لوله نمایشگر مکیده شده، و سوپاپ را به طرف عقب خواهد کشید.

قسمتی از سوپاپ را با رنگ زرد به عنوان خطر مشخص ساخته اند و هر گاه این قسمت از سوپاپ در مقابل شیشه نمایانگر قرار بگیرد، وضعیت موتور در حالت دشواری خواهد بود.

ممکن است مسدود شدن مسیر مکش از پر شدن کیسه زباله و یا وجود یک شی خارجی در لوله مکش مانند پلاستیک یا پارچه باشد.

قبل از یافتن مورد و برطرف نمودن این عیب مجاز به روشن نمودن مجدد جارو نیستیم.

عیب یابی و تعمیر جارو برقی

عیب 1– جارو برقی روشن نمی شود.

علت1– پریز برق ندارد.

رفع عیب 1– جهت رویت برق پریز، بهترین روش استفاده از ولتمتر آومتر است.

رنج را بر روی 250 ولت قرار داده و برق پریز را اندازه گیری نمایید. اگر مشکل از پریز است آن را رفع نمایید.

عیب 2– جارو روشن نمی شود.

علت 2– دو شاخه جارو و یا سیم رابط معیوب شده.

رفع عیب 2– بدنه جارو را باز نموده و به وسیله ولتمتر برق را به سیم جمع کن مشاهده نمایید.

برای این آزمایش می بایست دوشاخه را وارد پریز نموده و چون دستگاه دارای برق است بسیار دقت نمایید.

البته می توانید همان گونه که در مباحث قبل گفته شده این آزمایش را بدون اتصال دستگاه به برق نیز انجام دهید.

برای این کار، کافی است ورودی های سیم رابط به سیم جمع کن را به یکدیگر اتصال داده و اهم متر را در حالی که رنج بر روی R*I قرار دارد به دوشاخه متصل نمایید.

اگر دوشاخه سیم رابط سالم باشند، عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد ( در صورت حساس بودن اهم متر، عقربه چنداهمی را نشان خواهد داد که در واقع اهم سیم های رابط است. ) در این آزمایش اگر مشکل از سیم رابط یا دوشاخه باشد، ابتدا دوشاخه را بررسی نمایید و سپس نسبت به تعویض سیم رابط اقدام کنید.

عیب 3– جارو روشن نمی شود.

علت 3– عیب از سیم جمع کن است.

رفع عیب 3– در اکثر موارد اینگونه دیده می شود که برق وارد سیم جمع کن شده ولی به سبب عدم اتصال شاخک های سیم جمع کن به حلقه های گردان قرقره، فاز یا نول و گاها هر دو وارد دستگاه نمی شوند و در نتیجه جارو روشن نخواهد شد.

جهت رفع عیب کافی است شاخک ها را کمی به حالت عمود نزدیک نموده، سپس قرقره را بر روی آن ها قرار دهیم.

در نتیجه این عمل حلقه های گردان برشاخک ها فشار وارد نموده و آن ها را به طرف پایین می راند. حالت فنری شاخک ها، ارتباط بین آن ها و حلقه های گردان را من بعد ایجاد خواهد نمود.

عیب 4– جارو برقی روشن نمی شود.

علت 4– کلید قطع و وصل خراب است.

رفع عیب 4– جارو را از برق جدا نموده و به وسیله اهم متر کلید را تست نمایید. اگر کلید روشن باشد عقربه عدد صفر و در حالت خاموش کلید عقربه بی نهایت را نشان خواهد داد. در غیر این صورت کلید را تعویض نمایید.

عیب 5– جارو روشن نمی شود.

علت 5– رله سوخته است.

رفع عیب 5– در جاروهایی که مجهز به رله هستند تا مدار رله بسته نشود و کلید قدرت آن متصل نشود، جارو روشن نمی شود برای تست رله بهترین روش آن است که سیم های متصل شده به کلید روی دسته جارو را ابتدا به وسیله اهم متر چک نمایید. 

سپس کلید روی دسته و در صورت سالم بودن آن ها خود رله را عملا آزمایش می کنیم جارو را به برق متصل نموده و با یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را ببندید.

اگر جارو روشن نشد، عیب از رله نیست، اما اگر جارو روشن شد سیم های رابط رله و یا ساختمان داخلی اش اسیب دیده است.

عیب 6– جارو روشن نمی شود.

علت 6– مدار سری موتور قطع است.

رفع عیب 6– همان گونه که در مبحث موتور ها یونیورسال آورده شده مدار این موتور ها کاملا سری است.

اگر ارتباط یکی از اجزا با سائرین قطع شود موتور روشن نخواهد شد.

مثلا اگر به سبب خرابی یکی از فنرها، زغال مربوطه یه کلکتور نچسبد مدار سری موتور قطع است.

اگر موتور را مستقلا به برق زده اید و روشن نشده، آن را از برق جدا نموده و به وسیله اهم متر ارتباط یک یک اجزاء را به سایرین مورد بررسی قرار دهید و اگر در ارتباط کلی آن ها قطع شدگی دیده شود، مورد معیوب را رفع نمایید تا جارو روشن شود.

عیب 7– جارو روشن نمی شود.

علت 7– موتور کاملا سوخته است.

رفع عیب 7– اگر موتور کاملا سوخته باشد در حالت اتصال مستقیم برق به آن روشن نخواهد شد زیرا بسیاری از پیچک های آرمیچر و همچنین پیچک های قطب ها کاملا سوخته اند.

سوختن کامل موتور معمولا پس از مرحله نیم سوز شدن است. معمولا موتورها در حالت نیم سوز مدتی به کار ادامه می دهند تا اینکه پیچک های بیشتری آسیب خواهند دید و ارتباط سری اجزاء موتور کاملا قطع می شود. (مرحله سوختگی کامل).

عیب 8– موتور روشن می شود اما قدرت چندانی ندارد.

علت 8– کلکتور کثیف است.

رفع عیب 8– جهت تمیز نمودن کلکتور بهترین روش استفاده از تیتر های فرار قوی و یا بنزین است.

توصیه می گردد برای تمیز کردن کلکتور از سمباده استفاده نکنید زیرا ممکن است ذرات مسی ساییده شده مابین شیار تیغه ها قرار گرفته و سبب اتصال آن ها به یکدیگر شود که در نتیجه آرمیچر خواهد سوخت.

به هنگام شستشوی آرمیچر با مسواک و مواد فرار، آرمیچر را به گونه ای در دست بگیرید که کلتکور بر روی زمین قرار گرفته و محور آرمیچر به طرف بالا باشد.

چون ریختن مواد پاک کننده روی سیم پیچ ها به آن ها آسیب می رساند به همین سبب می بایست سیم پیچ ها نسبت به کلکتور در سطح بالاتری قرار داشته باشند.

عیب 9– موتور روشن می شود اما قدرت چندانی ندارد.

علت 9– زغال خراب است.

رفع عیب 9– اکثرا پس از تعویض زغال قدرت موتور کاهش می یابد و علت آن است که قبل از جاگذاری زغال جدید، سطحی از زغال که می بایست در تماس با کلکتور باشد به حالت حلال در نیامده و چون به هنگام سایش شکل حلال بخود گرفته سبب کثیف شدن کلکتور شده، بنابر این قبل از جازدن زغال جدید اجبارا می بایست حالت حلال را در سطح تماس زغال ها با کلکتور ایجاد نمود.

و اگر اشتباها در جهت خلاف به گردن در آمده، کلکتور سطح زغال را از بین می برد و در گردش مجدد حتی در جهت درست از آنجایی که نیاز است حالت حلالی زغالی اصلاح شود، متی طول خواهد کشید تا جرقه های بین زغال و کلکتور از بین رفته و موتور بقدرت نامی خود دست یابد.

عیب 10– موتور روشن می شود اما قدرت چندانی ندارد.

علت 10– خرابی یاطافان ها

رفع عیب 10– آرامیچر به کمک باطان ها قادر خواهد بود که به راحتی بچرخد و اگر بلبرینگ ها یا بوش ها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش دچار مشکل می شود. ( اگر یاطان ها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش با کفشک های قطب درگیر شده و صدا ناهنجاری را بوجود می آورد).

می توان با رویت سایش هسته فلزی آرمیچر که در نتیجه درگیری آرمیچر و کفشک های قطب است به شکل یاطان ها پی برد و بلافاصله نسبت به عیب اقدام نمود.

عیب 11– موتور روشن می شود اما قدرت چندانی ندارد.

علت 11– نیم سوز بودن موتور

رفع عیب 11– یک موتور نیم سوز قدرت زیادی نداشته و بلافاصله داغ می کند.

موتور نیم سوز شده را می توان بدون باز نمودن با اندازه گیری جریان مصرفی دستگاه تشخیص داد.

جریان مصرفی یک موتور نیم سوز شده معمولا یا چندین برابر جریان نامی دستگاه است و یا جریان مصرفی بسیار ناچیزی می کشد.

عیب 12– مکش جارو ضعیف است.

علت 12– مشکل از ضعیف بودن موتور است که در عیب (عوامل موثر در کاهش قدرت موتور بررسی شد).

عیب 13– مکش جارو ضعیف است.

علت 13– کیسه زباله پر شده است.

رفع عیب 13– کیسه را تخلیه نموده و اگر از نوع پارچه ای است در فواصل زمانی معین آن را بشویید تا ذرات غبار از منفذهای پارچه خارج گردند.

عیب 14– مکش جارو ضعیف است.

علت 14– لوله های رابط مسدود و یا سوراخ شده.

رفع عیب 14– لوله های رابط مکش را از حیث ایجاد سوراخ در آن ها بررسی نمایید و اگر شیئی مانند پارچه و یا پلاستیک در آن ها گیر نموده، نسبت به خارج نمودنش اقدام نمایید.

در بررسی های مکنده همیشه تمیز نمودن برسی اصلی جارو توجه زیادی را معطوف دارید.

عیب 15- مکش جارو ضعیف است.

علت 15– فیلتر بیش از حد کثیف است.

رفع عیب 15- در مبحث اجزاء مکانیکی جارو به نقش و اهمیت فیلتر اشاره شد از این رو لازم است مرتب نسبت به تمیز نمودن فیلتر اقدام نمایید.

عیب 16– از جارو به هنگام کار صدای زیادی بگوش می رسد.

علت 16– خرابی پروانه

رفع عیب 16– جارو را باز نموده و پروانه یا پروانه ها (بعضی از جاروها دارای دو پروانه هستند مانند جاروی الکترولوگس) را بازدید کنید و در صورت خرابی نسبت تعویض پروانه معیوب اقدام نمایید.

عیب 17– از جارو به هنگام کار صدای زیادی بگوش می رسد..

علت 17– بلبرینگ ها یا بوش ها معیوب شده اند.

رفع عیب 17– خرابی بلبرینگ و بوش سبب می شود آرمیچر با کفشک های قطب هسته درگیر شود از آن رو صدای خشنی در کارکرد موتور بگوش می رسد.

آن ها با بازدید کنید و یاطاقان معیوب را تعویض نمایید.

عیب 18– از جارو به هنگام کار صدای زیادی بگوش می رسد.

علت 18– نگهدارنده های لاستیکی خراب شده اند.

رفع عیب 18– در ماشین هایی چون جاروبرقی که معمولا سرعت زیاد موتور لرزشی شدیدی را در بدنه ایجاد می نماید بین قطعات مختلف از رابط ها یا نگهدارنده های لاستیکی استفاده می کنند.

خرابی این لاستیک ها سبب می شود جارو در هنگام کار صدای زیادی را ایجاد نماید. در صورت مشاهده عیب لاستیک های معیوب را تعویض نمایید.

امتیاز به این post
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *