0

اجزاء اصلی سیستم های دوربین مداربسته

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) : مخفی کردن

دوربین های مداربسته

تکنولوژی دوربین های مداربسته در حالت کلی به سه دسته آنالوگ، اچ دی و آی پی تقسیم می شود. همچنین دوربین های مداربسته به انواع بالت، دام، صنعتی، اسپید دام، پینهول، کیوب، چشم ماهی و … تقسیم می گردد.

دوربین بولت

خرید دوربین بالت

این مدل به صورت استوانه ای بوده و دوربین دیواری نیز نامیده می شود چرا که حالت استفاده از آن به صورت کاربرد در محیط بیرونی و متصل به دیوار است. کیس این مدل می تواند فلزی و پلاستیک فشرده باشد.

دوربین دام

دوربین مداربسته دام

مدل دام یا سقفی، به دوربین گنبدی شکل که عموما زیر سقف نصب می گردد گفته می شود. برخی از این مدل دوربین ها دارای ویژگی ضدخرابکاری بوده که مقاومت بالایی در برابر ضربه فیزیکی دارند. کیس این مدل نیز می تواند از فلز و یا پلاستیک فشرده باشد.

دوربین صنعتی

دوربین صعنتی

به این مدل، دوربین جعبه ای یا باکس هم گفته می شود. در این نوع دوربین با قرار دادن لنزهای ثابت و متغیر مختلف در جلوی آن می توان به انعطاف بیشتری در تحت پوشش قرار دادن محیط تحت نظارت دست یافت. عموما از این مدل دوربین ها در بانک ها و اماکن عمومی استفاده می شود.

اسپید دام

اسپید دام

نام دیگر این نوع دوربین PTZ است که قابلیت تغییر در راستای عمود، افق و تغییر فاصله کانونی لنز (جهت زوم کردن روی نقاط مورد نظر) را دارد. این نوع دوربین ها که از جمله گران قیمت ترین دوربین های مداربسته است قابلیت کنترل پذیری از طریق دستگاه و همچنین جوی استیک را دارد. علاوه بر آن این دسته دوربین ها دارای ویژگی برنامه پذیری از جمله تعیین preset و tour هستند که در صورت تنظیم نمودن ویژگی های مذکور، نیاز به تغییر پیوسته دستی آن توسط اپراتور مرتفع می گردد.

دوربین پینهول

دوربین مخفی

این مدل دوربین ها با توجه به ابعاد کوچکی که دارند دارای شرایط استفاده خاص هستند. نظارت مستتر و مخفی سوژه از جمله کاربردهای این نوع دوربین ها است. عموما این مدل دوربین در نقاط کور از جمله پشت حفره های موجود در کابینت، دیوار یا کمد و… نصب می شود.

دوربین کیوب

دوربین وبکم

نام دیگر این مدل دوربین مکعبی یا رومیزی است که گاها در ارتفاع هم نصب می شود. برخی از این مدل دوربین ها که دارای صدای دو طرفه هستند در کنفرانس ها و ارتباط های راه دور استفاده می شوند.

دوربین چشم ماهی

نام دیگر این دوربین fish eye است. این مدل دارای لنز بسیار واید با فاصله کانونی کم بوده و به همین دلیل میدان دید وسیعی دارد. کاربرد اصلی این نوع دوربین برای مکان هایی است که بخواهیم دید کلی نسبت به تمام محیط اطراف را صرفا توسط یک صفحه نظارت داشته باشیم.

دوربین لامپی

دوربین لامپ

مطابق با نام آن، دوربین مذکور همانند یک لامپ یا سرپیچ E27 بوده که توان الکتریکی مورد نیاز خود را این طریق تامین می نماید. عموما دوربین های لامپی دارای میدان دید 360 درجه هستند. این نوع دوربین مستقیما به مودم محلی متصل شده و فرآیند انتقال تصویر آن به صورت مستقیم توسط نرم افزار مربوطه بر روی گوشی همراه انجام می شود.

دسته بندی دوربین های مداربسته توجه به نوع لنز

تمامی دوربین های مداربسته مستقل از نوع کیس، از لحاظ لنز به یکی از سه دسته لنز ثابت لنز وری فوکال و لن موتورایز تقسیم می شود.

لنز ثابت

دوربین های دارای لنز ثابت قابلیت زوم نداشته و با توجه به فاصله کانونی ثابت لنز خود همواره تصویری با فاصله ثابت از اجسام را به دستگاه ضبط ارسال می نماید. اکثر دوربین های موجود در پروژه ها از این دسته هستند.

لنز وری فوکال

لنز وری فوکال

این نوع دوربین ها دارای قابلیت زوم و فوکوس دستی می باشند. بر روی این مدل دوربین ها دو پیچ ساده یا آلن وجود دارد که توسط یکی از آنها فاصله کانونی دوربین تغییر کرده و توسط پیچ دیگر عملیات فوکوس انجام می شود. کاربرد اصلی این نوع دوربین برای مکان هایی است که یک نقطه از محیط نسبت به سایر نقاط دارای اهمیت بیشتری باشد. (مانند تخل مغازه ها، ویترین طلافروشی ها و…)

لازم به ذکر است از آنجا که عموم دوربین های موجود توانایی پلاک خوانی در سرعت را ندارند جهت پلاک خوانی ماشین ها می توان در محلی که سرعت آنها کم است (دست اندازهاو …) لنز یک دوربین وری فوکال را تنظیم نمود تا پلاک خوانی ماشین ها صورت پذیرد.

لنز موتورایز

این نوع دوربین ها دارای لنز متغییر موتوردار هستند که تغییر فاصله کانونی لنز آن ها از راه دور و توسط دستگاه ضبط کننده انجام می شود. این مدل دوربین ها دارای فوکوس خودکار بوده و نسبت به دو مدل قبلی (لنز ثابت و وری فوکال) گران قیمت تر هستند. دوربین های موتورایز قابلیت تغییر در سمت را نداشته و توسط این نوع دوربین ها فاصله می توان در یک راستای ثابت با زوم کردن سوژه ها را دنبال نمود.

دستگاه ضبط کننده

دستگاه ضبط کننده

دستگاه ضبط کننده در پروژه های بستر آنالوگ دستگاه های XVR است. این دستگاه ها که پنتابریده هم نامیده می شوند قابلیت پشتیبانی هر پنج تکنولوژی cvi,ahd, cvbs, tvi (آنالوگ) و همچنین ip را دارند.

در هر XVR یک برد الکترونیکی اصلی داخلی وجود دارد که وظیفه آن دریافت و تحلیل اطلاعات ورودی از سوی دوربین ها، ذخیره اطلاعات بر روی هارد دیسک داخلی و در نهایت ارسال تصاویر به نمایشگرها است.

از جمله ورودی های دستگاه XVR می توان به اطلاعات دریافتی از دوربین ها، میکروفون ها و… اشاره نمود که توسط فیش های bnc, av … به پشت دستگاه متصل می شوند. XVR ها عموما دارای پورت های خروجی HDMI و VGA می باشند.

از جمله سایر پورت های یک دستگاه XVR می توان به پورت اسپید دام پورت USB جهت اتصال موس به دستگاه، پورت پاور جهت تغذیه دستگاه و همچنین RJ45 جهت اتصال دستگاه به مودم برای انجام فرآیند انتقال تصویر و یا اتصال دوربین تحت شبکه به آن اشاره نمود. اکثر دستگاه های ضبط کننده دارای فن خنک کننده داخلی می باشند. تعداد کانال های متعارف XVR ها ،4،8،16،32 کانال است.

در پروژه های دوربین مداربسته بستر شبکه به جای دستگاه XVR از NVR استفاده می شود. دستگاه های XVR و NVR در نهایت تصاویر دریافتی از دوربین ها را بر روی هارددیسک داخلی خود ذخیره می کنند.

در هنگام سفارش خرید دوربین های مداربسته و دستگاه های ضبط کننده کدام ویژگی از اهمیت بالاتری برخوردار است؟

دوربین

کیفیت تصویر

فریم بر ثانیه

حداکثر مسافت دید در شب

بدنه دوربین

کیفیت تصویر

کیفیت تصویر (مگاپیکسل) دوربین یکی از مهمترین عوامل انتخاب یک دوربین مداربسته است. مگاپیکسل بالاتر دوربین در نهایت منجر به دریافت تصاویری با وضوح و جزئیات بالاتر می شود.

فریم بر ثانیه دوربین (fps)

حداکثر تعداد عکسی که یک دوربین می تواند در یک ثانیه از محیط بگیرد حداکثر فریم بر ثانیه آن گفته می شود. هر چه میزان فریم یک دوربین بالاتر باشد چسبندگی عکس های سریالی بیشتر و در نتیجه فیلم های ضبط شده روان تر خواهد بود. در بسیاری از محیط ها که تحرک سوژه های تحت نظارت زیاد است نیاز به نصب دوربین با فریم بالا است.

حداکثر برد دید در شب ( IR length)

یکی دیگر از عوامل کلیدی انتخاب دوربین مداربسته میزان مسافت دید در شب آن است. در محیط های با فضای بسته دوربین با دید در شب معمولی انتخاب صحیحی بوده اما در محیط های دارای فضای باز لازم است. دوربین هایی با دید شب قوی تر نصب شوند.

بدنه (کیس) دوربین

با توجه به مکانی که دوربین نصب می شود می توان از دوربین با کیس کوچک، متوسط و یا بزرگ استفاده نمود. کیس برخی دوربین ها فلزی و برخی دیگر پلاستیک فشرده است. دوربین های دارای کیس فلزی دارای مقاومت بیشتر در برابر عوامل محیطی و همچنین دارای قیمت بالاتری هستند.

دستگاه

در هنگام سفارش دستگاه لازم است به موارد زیر توجه شود.

  • تعداد کانال
  • کیفیت تصاویر در حالت پخش مستقیم
  • کیفیت ضبط تصاویر
  • تعداد ظرفیت هارددیسک قابل اتصال
  • فرمت فشرده سازی

تعداد کانال

مهم ترین ویژگی یک دستگاه ضبط کننده تعداد کانال آن است. انتخاب دستگاه باید به گونه ای باشد که حداقل تمامی تعداد دوربین ها را پوشش دهد. در بسیازی از پروژه ها با لحاظ امکان توسعه پروژه در آینده، دستگاه با تعداد کانال بالاتر از حد نیاز خریداری و نصب می شود.

کیفیت تصاویر در حالت پخش مستقیم

یکی از عوامل مهمی که در هنگام خریداری دستگاه باید به آن دقت شود حداکثر مگاپیکسل قابل پشتیبانی توسط دستگاه در حالت پخش مستقیم تصاویر است. به عنوان مثال زمانی که در یک پروژه دوربین های 4 مگاپیکسل هم وجود داشته باشد لازم است دستگاهی حداقل مناسب با دوربین های 4 مگاپیکسل خریداری شود.

کیفیت ضبط تصاویر

سوالی که در مورد دستگاه ها مطرح می شود این است که آیا دستگاه تصاویر را با همان کیفیتی که به صورت مستقیم در نمایشگر نشان می دهد بر روی هارددیسک ذخیره می کند؟

لازم است به این موضوع اشاره شود که فاکتور مهم دیگر در هنگام خرید مدل دستگاه بررسی قابلیت دستگاه در زمینه کیفیت ضبط و بازبینی تصاویر است. بسیازی از دستگاه های موجود در بازار که قابلیت پشتیبانی پخش دوربین های 4 مگاپیکسلی را دارند توانایی ضبط تصاویر و بازبینی آن ها را در کیفیت 4 مگاپیکسل ندارند. به عنوان مثال برخی دستگاه ها در حالت پخش مستقیم، دوربین 4 مگاپیکسلی را در همان کیفیت نشان می دهند اما وقتی تصاویر بازبینی گردد مشاهده می شود که کیفیت آن ها به 2 مگاپیکسل کاهش یافته است.

اهمیت کیفیت ضبط تصایر توسط دستگاه زمانی بیشتر مشخص می شود که به دلیل رخداد نامطلوب (سرقت و…) کارفرما اقدام به بازبینی تصاویر نموده و متوجه افت کیفیت تصاویر در حالت بازبینی به حالت مستقیم شود که در این حالت امکان تشخیص دقیق سوژه ها کاهش می یابد.

تعداد و ظرفیت هارددیسک قابل اتصال

یکی از خواسته های کارفرمایان در پروژه های مداربسته، حداقل تعداد روز درخواستی آن ها برای ضبط تصاویر جهت بازبینی است. سرعت اشغال فضای هارد در دستگاه به عواملی چون تعداد دوربین ها، کیفیت فریم آن ها، نحوه فشرده سازی توسط دستگاه و شرایط محیط تحت نظارت وابسته است. لازم است کارشناس پروژه با انجام محاسبات توسط نرم افزارهای محاسبه گر هارد، حداقل ظرفیت هارد متناسب با خواسته کارفرما را تعیین، تهیه و بر روی دستگاه نصب نماید. لذا ضروری است پیش از آن دستگاهی تعیین خریداری شود که تعداد هارد لازم و همچنین قابلیت پشتیبانی از ظرفیت هارددیسک های اتصالی را داشته باشد.

فرمت فشرده سازی

تصاویر دریافتی از دوربین ها توسط دستگاه پیش از نوشتن بر روی هارددیسک به حالت های مختلفی (بنا به قابلیت دستگاه) فشرده سازی می شود. هر چه میزان فشرده سازی بیشتر باشد در شرایط یکسان ظرفیت کمتری از هارد اشغال شده و در نتیجه تعداد روزهای بیشتری قابل بازبینی خواهد بود. به عنوان مثال اگر حداکثر قابلیت فشرده سازی یک دستگاه h264 و دستگاه دیگر h265 باشد با قرار دادن یک هارد 2 ترابایتی درون دو دستگاه، اگر تعداد روزهای قابل بازبینی در دستگاه نخست 30 روز باشد در دستگاه دیگر حدودا 60 روز خواهد بود. لازم به ذکر است قابلیت فشرده سازی بالا در دستگاه های اگر چه مزیتی بزرگ محسوب می شود اما بر روی کیفیت تصاویر ضبط شده اندکی تاثیر منفی خواهد داشت.

هارددیسک

هارددیسک

پرکاربردترین هارددیسک در پروژه های دوربین مداربسته هاردرنگ بنفش از برند وسترن می باشد. علاوه بر آن هارد برند سیگیت هم از هاردهای پرکاربرد در این زمینه است. ظرفیت هارد باید متناسب با تعداد کانال مورد استفاده، کیفیت نرخ فریم دوربین ها، فرمت فشرده سازی دستگاه و تعداد روز درخواستی جهت بازبینی تصاویر توسط کارفرما تعیین شود. پر استفاده ترین ظرفیت های هارد در پروژه های مداربسته 500 گیگ 1، 2، 3، 4 ترابایتی است.

کابل کشی

در حالت کلی فرآیند انتقال اطلاعات از طریق کابل در تمامی پروژه های دوربین مداربسته به دو دسته بستر آنالوگ و بستر شبکه تقسیم می شود.

کابل کشی بستر آنالوگ

در صورتی که پروژه دوربین مداربسته مبتنی بر هر یک از تکنولوژی های cvi و tvi و ahd یا آنالوگ cvbs باشد کابل کشی پروژه در بستر آنالوگ خواهد بود.

نام دیگر کابل کشی بستر آنالوگ، کابل کشی بستر کواکسیال است. کابل کواکسیال یا کابل rg59 شامل دو قسمت مغزی و شیلد می باشد.

عوامل موثر در کیفیت کابل کواکسیال

فاکتورهای اصلی موثر در کیفیت یک کابل کواکسیال عبارت است از

  • قطر مغزی
  • جنس مغزی
  • تعداد رشته های شیلد
  • جنس رشته های شیلد

بهترین جنس جهت مغزی و شیلد در کابل کواکسیال، مس است که البته اولویت با جنس مغزی می باشد. قطرهای متعارف مغزی در پروژه ها 0.6 | 0.7 | 0.8 میلیمتر است. وظیفه اصلی انتقال اطلاعات توسط کابل کواکسیال بر عهده مغزی در آن است. وظیفه اصلی شیلد خنثی سازی نویزهای وارده به کابل می باشد. شیلد اطراف مغزی با ایجاد یک پوسته فلزی رسانا مانع از ایجاد اختلاف ولتاژ ناخواسته بر روی مغزی می شود.

همانطور که می دانیم خطوط میدان مغناطیسی که توسط جریان های الکتریکی ایجاد می شود پس از برخورد با یک جسم باعث بوجود آمدن اختلاف ولتاژ در دو سر آن خواهد شد. به همین دلیل وقتی یک کابل rg59 از کنار یک وسیله پر مصرف مانند کولر گازی، موتور الکتریکی و …. عبور می کند تحت تاثیر میدان های مغناطیسی ایجاد شده توسط آن ها قرار گرفته و ولتاژ های ناخواسته بر روی مغز کابل کواکسیال قرار می گیرد. این رخداد در نهایت منجر به ایجاد نویز در تصاویر می شود. هر چه تعداد رشته های شیلد بیشتر و جنس آن مرغوب تر باشد پوشش رسانایی شیلد بهتر بوده و محیط خنثی تری را برای مغزی به ارمغان می آورد و در نتیجه بیشتر جلوی نویز گرفته می شود.

همانطور که گفته شد بهترین جنس مغزی مس است که البته برای تشخیص مس اصلی از سایر آلیاژهای آن می توان با کاتر مغزی را برش داد و قسمت داخلی آن را بررسی نمود. جنس اغلب رشته های شیلد کابل کواکسیال موجود در بازار آلومینیوم، مس و یا آلیاژی از آن ها می باشد. تعداد رشته های متعارف شیلد 64 و 96 و 128 رشته است.

کابل کنار برق

به این نوع کابل، کابل ترکیبی هم گفته می شود. همانطور که می دانیم دوربین های مداربسته در پروژه ها علاوه بر اتصال به کابل کواکسیال نیازمند منبع تغذیه 12 ولتی می باشند. کابل کنار برق این دو نیاز دوربین را به صورت همزمان مرتفع می نماید. در حالتی که از این نوع کابل استفاده شود دیگر نیازی به کابل برق جداگانه و کابل کشی آن نمی باشد.

استفاده از کابل های ترکیبی در پروژه های دوربین مداربسته کار نصب دوربین ها را تسهیل می بخشد اما باید توجه داشت زمانی که از کابل ترکیبی استفاده کنیم در واقع یک عامل اصلی ایجاد نویز در کابل کواکسیال یعنی کابل برق را در نزدیکترین حالت ممکن به آن قرار داده ایم که این به معنای در معرض نویز بیشتر قرار دادن مغزی کابل کواکسیال است. مورد مذکور یکی از معایت اصلی استفاده از کابل کنار برق در پروژه ها خصوصا زمانی که متراژ کابل کشی بالا باشد است. اگر چه ممکن است در کوتاه مدت متوجه نویز در تصاویر نشویم اما در دراز مدت عوارض منفی نمایان خواهد شد.

بی ان سی

کابل کواکسیال در واقع رابط بین هر دوربین مداربسته و دستگاه ضبط کننده است که در هر دو سر آن bnc متصل می شود.

Bnc های متعارف مورد استفاده در پروژه ها به سه دسته پیچی، پرسی و لحیمی تقسیم می شود.

بی ان سی پیچی: در این نوع bnc مغزی کابل rg59 در bnc توسط یک پیچ کوچک محکم می شود. مزیت اصلی استفاده از این نوع bnc سهولت در استفاده و سرعت بخشدن به انجام کار است.

بی ان سی پیچی

بی ان سی پرسی: در این نوع bnc جهت اتصال bnc به کابل کواکسیال از آچار پرس مخصوص استفاده می شود که این امر باعث اتصال محکم تر بین bnc و کابل کواکسیال خواهد شد.

بی ان سی لحیمی: بهترین اتصال در بین bnc ها مربوط به این نوع bnc است. در این نوع اتصال ارتباط محکم بین bnc و کابل کواکسیال توسط هویه و سیم لحیم برقرار می شود. از جمله معایب استفاده از این نوع bnc ها دشواری در استفاده به علت لزوم استفاده از هویه خصوصا در مکان های دارای ارتفاع زیاد است.

کابل شبکه

کابل شبکه مجموعه ای از زوج سیم های باریک بهم تنیده شده است که در هنگام اتصال آن به سوکت شبکه لازم است ترتیب رنگ بندی آن رعایت شود.

در پروژه های دوربین مداربسته دارای کابل کشی تحت شبکه از این نوع کابل استفاده می شود. کابل های شبکه مورد استفاده در پروژه های دوربین مداربسته cat5, cat5e, cat6 است. هر یک از کابل های شبکه مذکور دارای ویژگی خاص خود در ظرفیت حداکثری پهنای باند انتقالی می باشد.

از نظر چگونگی روکش محافظ موجود در کابل های شبکه، این کابل ها به دسته های مختلفی چون UTP, FTP, S-UTP, U-FTP, SFTP تقسیم می شوند که البته پرکاربردترین آنها در مبحث دوربین های مداربسته انواع UTP, FTP, SFTP است.

کابل شبکه

کابل شبکه UTP

کابل شبکه utp

Utp مخفف unshield twisted pair است. همان طور که از معنای آن پیداست این دسته از کابل های شبکه دارای روکش محافظ نمی باشد. مزیت این نوع کابل قیمت مناسب آن و عیب آن نویز پذیری بیشتر نسبت به سایر انواع کابل های شبکه است.

کابل شبکه FTP

FTP مخفف Foil twisted pair می باشد.

این دسته از کابل ها دارای روکش فویل است. کابل های شبکه FTP دارای مقاومت بیشتر در برابر نویز و همچنین قیمت بالاتر نسبت به کابل های UTP است.

کابل شبکه SFTP

SFTP مخفف shield foil twisted pair بوده که در آن هم روکش فویل و هم شیلد رشته ای به عنوان محافظ قرار دارد.

کابل های شبکه SETP دارای کیفیت و مقاومت به نویز بالاتر، ضخامت بیشتر و همچنین قیمت بالاتر نسبت به سایر کابل های شبکه مورد استفاده در بحث دوربین مداربسته است.

نحوه اتصال سوکت شبکه به کابل شبکه

همان گونه که در بستر آنالوگ در دو طرف کابل کواکسیال فیش BNC متصل می شود در بستر شبکه در دو طرف کابل سوکت شبکه متصل می گردد.

هنگام اتصال سوکت شبکه به کابل شبکه باید ترتیب رنگ بندی زوج سیم های درونی کابل به دقت رعایت شود.

استاندارد مورد استفاده در ایران جهت اتصال سوکت شبکه، استاندارد T-568B است. رنگ بندی زوج سیم های کابل شبکه در استاندارد T-568B که باید هنگام سوکت زنی رعایت شود مطالق شکل 27-1 است. در این استاندارد ترتیب رنگ ها از چپ به راست عبارت از سفید نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه ای، قهوه ای می باشد.

پس از اطمینان از صحت قرارگیری ترتیب رنگ ها، توسط آچار سوکت زن کابل شبکه و سوکت را بهم متصل می نماییم. لازم است پس از پرس نمودن سوکت به کابل از محکم بودن اتصالات اطمینان حاصل شود.

به کایل های شبکه آماده استفاده که دارای طول کوتاه و دو سر سوکت شبکه متصل شده می باشد اصطلاحا پچ کورد گفته می شود.

قابلیت POE در پروژه های دوربین مداربسته تحت شبکه

POE مخفف Power Over Ethernet و به معنای انتقال جریان برق از طریق کابل های شبکه است. کابل شبکه این قابلیت را دارد که علاوه بر ارسال و دریافت اطلاعات بین دوربین ها و دستگاه، برق مورد نیاز دوربین ها را نیز از دستگاه و یا سوییچ دریافت کرده و آن را به دوربین ها برساند. به دستگاه و سوییچ شبکه ای که قابلیت ارسال توان الکتریکی به دوربین از طریق کابل های شبکه را دارند دستگاه poe و سوییچ poe گفته می شود.

رک

از جمله سایر اقلام مورد استفاده در پروژه های دوربین مداربسته رک ها هستند. بسیاری از اجزای پروژه از جمله دستگاه های ضبط کننده، سوییچ، بخشی از کابل ها و … جهت نظم بخشیدن و همچنین محافظت بیشتر در رک ها قرار داده می شوند.

رک ها به دو دسته دیواری و ایستاده تقسیم می شوند. رک های ایستاده دارای اندازه بزرگتری نسبت به رک های دیواری هستند که کاربرد خاص خود را دارند. برخی از رک ها درون خود دارای لامپ جهت روشنایی و فن جهت تهویه هوای داخلی دارند.

برخی از رک ها دارای درب فلزی و برخی دیگر دارای درب شیشه ای هستند. رک ها در سایزهای مختلفی ساخته می شوند. واحد اندازه گیری رک ها یونیت است که هر یونیت حدودا معادل 4.5 سانتی متر می باشد. سایز های پر استفاده رک در پروژه های دوربین مداربسته 3،4،6؛9 و 12 یونیت است.

جهت قرار دادن اجزاء پروژه از جمله دستگاه ضبط و سوییچ در رک، یک سینی رک را به دیوار متصل نموده و اجزاء را روی سینی قرار می دهند. برخی دستگاه ها و سوییچ ها که دارای بدنه فلزی هستند و در دو سمت خود جای پیچ دارند مستقیما به بدنه رک پیچ می شوند. در این حالت نیازی به سینی رک نیست. به این نوع دستگاه ها و سوییچ ها اصطلاحا رکمونت گفته می شود.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *