0

اجزاء تشکیل دهنده دوربین مداربسته

یک دوربین مداربسته از پنج بخش اصلی تشکیل می شود.

دوربین مداربسته
فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) : مخفی کردن

برد دوربین

قطعه ای مربعی شکل که همانند سایر بردهای الکترونیکی شامل مدارات و اجزاء مختلف الکترونیکی است. تمامی فرمان های کنترلی لازم در دوربین از جمله تغییر فاصله کانونی لنز موتورایز، فعال و غیرفعال شدن IR CUT و توسط این قطعه الکترونیکی صادر می شود.

سنسور دوربین

سنسور قطعه ای کوچک است که بر روی برد قرار می گیرد. اصلی ترین قطعه تعیین کنده کیفیت در یک دوربین مداربسته سنسور موجود در آن است. سنسورها در دوربین های مداربسته به دو نوع CCD و CMOS تقسیم می شوند که هر یک دارای نقاط مثبت و منفی خود است. بسیاری شرکت های معروف در زمینه سیستم های حفاظتی از جمله داهوا محصولات خود را مبتنی بر سنسور CMOS تولید و عرضه می کنند. از ویژگی های مثبت این نوع سنسور می توان به مصرف توان الکتریکی کمتر، کیفیت رنگ بالاتر و کنتراست بیشتر در تصاویر اشاره نمود. سنسور CCD نیز دارای عملکرد مناسب تری در محیط های تاریک تر بوده که البته مصرف توان الکتریکی در این نوع سنسورها بسیار بالاتر از نوع CMOS است.

لنز دوربین

لنز ثابت

وظیفه اصلی لنز دوربین دریافت نور بازتاب شده از سطح اجسام و تزریق آن به سطح سنسور است. فاصله کانونی عدسی در لنز دوربین تعیین کننده میدان دید دوربین و ابعاد اجسام دیده شده از محیط تحت نظارت است. در بسیاری دوربین ها لنز دارای فاصله کانونی ثابت غیر قابل تغییر (لنز ثابت) و در برخی دیگر قابل تغییر (وری فوکال و موتورایز) می باشد.

IR LED

IR LED

این قطعه شامل مجموعه ای از LED های ساطع کننده نور مادون قرمز است. در محیط تاریک IR LED نور مادون قرمز را بر روی اجسام محیط روبروی خود می تاباند. لنز دوربین با دریافت نور مادون قرمز بازتاب شده و انتقال آن به سنسور موجب دیده شدن اجسام در تاریکی توسط دوربین می شود.

همانطور که می دانیم علت دیده شدن هر جسم “بازتاب نور قابل رویت” از سطح آن است. به همین دلیل اجسام در روز قابل رویت هستند. در محیط های تاریک زمانی که دید در شب دوربین فعال شود دوربین توسط IR LED نور مادون قرمز را در محیط پخش کرده (نوری غیر قابل رویت برای ما و قابل رویت برای دوربین) و بازتاب آن را می بیند. به همین دلیل اجسام در محیط های تاریخ برای دوربین امکان پذیر است.

ICR (IR CUT)

از نکات منفی نور مادون قرمز سفید و اشباع نمودن تصاویر است که این مورد را هنگامی که دید در شب دوربین فعال شود به سهولت می توان مشاهده نمود (تصاویر سیاه و سفید بدون قابلیت تشخیص رنگ اجسام). این در حالی است که نور مرئی این مشکل را ندارد. لازم به ذکر است در روز علاوه بر نور مرئی مقداری از بازتاب نور مادون قرمز نیز (که توسط خورشید تولید می شود) وارد دهانه دوربین می گردد. اگر این نور وارد سنسور دوربین شود مشکلاتی از قبیل سفیدی نامطلوب و اشباع رنگ در تصاویر را به وجود می آورد. وظیفه قطعه ICR عدم اجازه ورود این نوع به دوربین در طول روز و اجازه ورود آن در تاریکی به عنوان یک فیلتر کنترل پذیر است. قطعه مذکور توسط یک سیم باریک به برد دوربین متصل شده و فرمان فعال یا غیرفعال شدن خود را (به ترتیب در روشنایی و تاریکی) از آن دریافت می کند. واضح است که اگر قطعه ICR در هنگام شب فعال بافی بماند هیچ چیزی توسط دوربین قابل رویت نخواهد بود چرا که در محیط تاریک تنها نور بازتاب شده از سطح اجسام و وارد شده به دوربین صرفا نور مادون قرمز است.

اگر در حالت روشنایی روز دست خود را بر روی حسگر نوری دوربین نگه داریم صدای باز شدن (غیرفعال شدن) فیلتر IR CUT شنیده خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *