0

فلاپی خوانده نمی شود

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) : مخفی کردن

گام اول

شاید یک دیسک خام درون درایو گذاشته باشید. در این حالت، پنجره فلاپی باز می شود ولی چیزی در آن وجود ندارد. همچنین ممکن است محتویات درون آن پنهان (hide) شده باشد. برای دیدن فایل های پنهان شده، به این روش عمل کنید: در بالای پنجره فلاپی، منوی tools را باز کنید. ماز منو، گزینه ی Foolder options را انتخاب کنید. به برگ نشان view بروید.

فلاپی

در اینجا گزینه ی show hidden files folders را فعال کنید. سپس ok را کلیک کنید. اگر فایل پنهانی در فلاپی وجود داشته باشد، دیده می شود.

گام دوم

ممکن است دیسکت فلاپی فرمت نشده باشد. بعضی از دیسکت هائی که خریداری می شود، در ابتدا فرمت نشده اند، در این صورت چنین پیامی دریافت خواهید کرد:

The disk in the driver is not formatted.

option Do you want to format it now?

اگر دکمه ی  Yesرا کلیک کنید، دیسکت فرمت می شود.

نکته: مراقب باشید. اگر اطلاعاتی روی دیسک داشته باشید، با این کار آن ها را از دست می دهید.

گام سوم

ممکن است دیسکت شما آسیب دیده باشد، دیسک های فلاپی چون مغناطیسی هستند، بسیار آسیب پذیرند. اگر اطلاعات موجود در دیسکت آسیب دیده باشند، شاید بتوانید با نرم افزارهائی مثل Norton disk doctor یا Check disk آن ها را بازگردانید. ولی اگر خود فلاپی دیسک آسیب فیزیکی دیده باشد، امیدی به تعمیر آن نیست. برای اطمینان از سالم بودن فلاپی دیسک، آن را با یک کامپیوتر دیگر امتحان کنید. همچنین ممکن است این دیسکت استاندارد نباشد. تعداد کمی دیسکت در بازار وجود دارد که برای کامپیوترها و ابزارهای خاص طراحی شده اند و توسط کامپیوترهای معمولی قابل خواندن نیستند.

گام چهارم

ممکن است درایو فلاپی آسیب دیده باشد و یا کابل آن قطع شده باشد. این حالت را می توانید از چراغ آن بفهمید. اگر چراغ سبز رنگ فلاپی دیسک همیشه روشن می ماند، احتمالا کابل آن اشتباه وصل شده است. اگر چراغ اصلا روشن نمی شود نیز، درایو اشکال دارد. در یک درایو سالم همگام وارد کردن دیسک و خواندن اطلاعات، چراغ روشن می شود و در بقیه مواقع خاموش است.

پیشگیری و نگهداری

دیسک فلاپی، بسیار آسیب پذیر است. هرچند با داشتن یک محفظه، در مقابل خش مقاوم است، ولی در مقابل گرد و خاک و میدان های مغناطیسی بسیار آسیب پذیر است. سعی کنید آن را در کنار آهنربا، موبایل و میدان های مغناطیسی قرار ندهید. همیشه آن را در جعبه ی مخصوصش نگهداری کنید. هنگامی که چراغ درایو روشن است، دیسکت را بیرون نیاورید.

امتیاز به این post
دیدگاه کاربران
  • رامین مهزاد 31 اردیبهشت 1401

    من فلاپی رو وصل می کنم چراغ فلاپیم دائما روشنه برعکس هم وصل می کنم کلا فلاپی روشن نمی شه در هر دو حالت فلاپی دیتکت نمی شه دو سه تا فلاپی درایو و سیم دیگه امتحان کردم بازم همین مشکل رو دارم وقتی هم فلاپی داخل دستگاه می ذارم به صورت ممتد شروع می کنه به چرخوندن فلاپی تا زمانی که کامپیوتر روشنه. هارد دیسک وصل می کنه هارد دیسک هم ممتد شروع می کنه به چرخش دیسک با صدای بلند و هارد دیسک هم دیتکت نمی شه لطفا اگه می شه راهنمایی کنید
    سیستم هم Pentium 1 کارت گرافیک تریدنت 4 مگابایت ، رم 32 مگابایت هارد 2 گیگابایت مکستور ، فلاپی 5.25 و فلاپی 3.5 اینچی داره که کابل فلاپی 5.25 رو ندارم روشن نمی شه
    کیس دکمه توربو داره و پاورش از ایناست که یه سره است و با دکمه on و off خود پاور کیس روشن می شه. وگرنه کیس دکمه جدا واسه پاور نداره و اصلا رو مادربورد جای سیمش هم وجود نداره فقط یه کابل برق قطور از پاور اومده بیرون رفته جلو کیس که کلید پاور اومده جلو کیس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *