0

15 ویژگی دوربین مداربسته خوب

از جمله ویژگی های مهم دوربین مداربسته می توان به موارد زیر اشاره نمود. 

ویژگی دوربین مداربسته

این ویژگی در دوربین موجب تغییر در میزان نور مادون قرمز ساطع شده بسته به میزان تاریکی و فاصله اجسام از لنز می شود. دوربینی که ویژگی smart IR را نداشته باشد در هنگام تاریکی زمانی که جسم (یا شخص) به لنز نزدیک می شود تصویر آن سفید رنگ و اشباع شده و قابل تشخیص نخواهد بود.

ویژگی smart IR

ویژگی ICR

فیلتر مادون قرمز IR CUT فیلتری است که از ورود نور مادون قرمز به دوربین جلوگیری می نماید. این فیلتر در تاریکی زمانی که IR LED ها روشن می شود به صورت خودکار غیرفعال شده تا بازتاب نور مادون قرمز به سنسور دوربین برسد.

ویژگی ICR

ویژگی AGC

AGC مخفف auto gain control است. این ویژگی موجب تقویت سیگنال الکتریکی خروجی دوربین در تاریکی و کاهش آن در محیط های با روشنایی زیاد می شود. یکی از نکات منفی AGC افزایش ناخواسته نویز در تصاویر است. از آنجا که کل سیگنال خروجی دوربین در تاریکی تقویت می شود بنابر این اگر نویزی در تصویر وجود داشته باشد آن نیز تقویت خواهد شد.

ویژگی AGC

ویژگی DNR

حذف دیجیتالی نویز تصویر (DNR) یک ویژگی مهم در دوربین مداربسته است که به موجب آن نقاط ریز ایجاد شده (توسط نویز) در تصویر به خصوص در زمان عملکرد دوربین در تاریکی، حذف شده و یا کاهش چشمگیری می یابد. ویژگی مذکور به دو دسته 2 DNR و 3 DNR تقسیم می شود که به ترتیب منظور حذف نویز تصویر به صورت 2 بعدی و 3 بعدی است.

ویژگی HLC

HLC مخفف high light compenstaion یا جبرانساز نور شدید است. دوربین های دارای این ویژگی زمانی که در معرض نور شدید قرار گیرند نور شدید مذکور را کور می کنند. به عنوان مثال زمانی که یک ماشین با چراغ های روشن در شب به دوربین نزدیک شود این ویژگی موجب کور شدن (تاریک شدن) نور چراغ های ماشین شده و در نتیجه دوربین به قابلیت پلاک خوانی رسید. به همین دلیل یکی از کاربرد های اصلی دوربین های دارای این ویژگی خواندن پلاک خودرو در شب و زمانی که چراغ خودرو روشن است می باشد.

ویژگی HLC

ویژگی BLC

BLC مخفف back light compensation یا جبرانساز نور پس زمینه است. دوربین های دارای این ویژگی زمانی که در محیطی قرار گیرند که بخشی از آن دارای نور مناسب و برخی نقاط تاریک است (به عنوان مثال زمانی که صورت افراد پشت به پنجره تاریک باشد)، نور پس زمینه خود را به حدی افزایش می دهند تا نقاط تاریک به سهولت قابل رویت باشند. عیب این خاصیت افزایش هم زمان میزان روشنایی نقاطی است که در حالت عادی نیز نور مناسبی داشته اند. چراکه در نهایت نقاط کم نور در حالت عادی به نور مناسبی رسیده و نقاط با نور مناسب در حالت عادی زیاد از حد پر نور خواهند شد.

ویژگی BLC

ویژگی WDR

WDR مخفف wide dynamic range است. این ویژگی در واقع حالت بهبود یافته BLC می باشد که نقاط ضعف BLC در آن مرتفع گردیده است. این ویژگی موجب می شود که نقاط با نور مناسب ثابت مانده، نقاط با نور کم روشن تر شده و نقاط با نور شدید تاریک تر شوند به همین دلیل طیف کاملی از میزان روشنایی تصویر را تحت کنترل خود در می آورد.

WDR یک ویژگی نسبتا پیشرفته در دوربین های مداربسته محسوب می شود و دوربین های دارای این ویژگی نسبت به سایر دوربین ها دارای قیمت بالاتری هستند. حالت تضعیف یافته WDR, DWDR یا WDR دیجیتالی است. اکثر دوربین ها دارای ویژگی DWDR هستند که اگر چه بازدهی WDR را ندارد اما در زمینه کنترل نور بسیار موثر می باشد.

لازم به ذکر است ویژگی WDR دوربین حالت تحلیلی در تصاویر ایجاد نموده که این خود باعث افزایش حجم اطلاعات ارسالی از خروجی این دسته دوربین ها خواهد شد. به همین دلیل است در پروژه های دوربین مداربسته بستر شبکه دوربین های مداربسته دارای ویژگی WDR نسبت به سایر دوربین های با ویژگی مشابه پهنای باند بیشتری را اشغال می کنند و در صورتی که پهنای باند مناسب برای آن ها در نظر گرفته نشود موجب ایجاد تاخیر در مشاهده تصاویر ارسالی خواهد شد.

ویژگی sratlight

این ویژگی که ویژگی دید در شب رنگی نیز نامیده می شود موجب می گردد که دوربین تا حدودی بتواند در تاریکی تصاویر رنگی را از محیط دریافت و جهت ضبط به دستگاه ارسال نماید.

ویژگی defog

این ویژگی در واقع خاصیت ضدمه و گرد و غبار است. دوربین های دارای این ویژگی درای تصویری با بازدهی بیشتر در محیط های مه آلود و پر گرد و غبار می باشند.

ویژگی ROL

ROL مخفف region of interest یا منطقه با علاقه مندی بیشتر است. در برخی دوربین های تحت شبکه ( که در ادامه بیشتر به آن پرداخته می شود. )، تراکم پیکسلی در بخش های مختلف تصویر می تواند تغییر داده شود. به عنوان مثال برای یک دوربین 6 مگاپیکسلی می توان تعیین نمود که در یک چهارم سمت چپ تصویر 70 درصد پیکسل ها متمرکز گردد و سایر پیکسل های باقی مانده نیز در قسمت بافی مانده از تصویر پخش شود.

ویژگی ROL

ویژگی ANR

ANR مخفف auto network recovery یا بازاریابی خودکار شبکه است. دوربین های دارای این ویژگی در صورتی که خطایی (مانند بریده شدن کابل، خراب شدن هارد و …) رخ دهد به صورت خودکار خطا را تشخیص داده و در ادامه تصاویر را بر روی کارت حافظه داخلی خود ذخیره می نمایند.

ویژگی ANR

ویژگی audio in/out

این ویژگی موجب راه ارتباطی خارجی جهت ارسال و دریافت صدا توسط دوربین می شود. کاربرد اصلی دوربین های دارای این ویژگی زمانی است که نیاز به حساسیت بالا در ضبط صدای محیط باشد (مانند سالن امتحان و…) که در این حالت می توان یک میکروفون قوی را به دوربین متصل نمود. این در حالی است که تقریبا هیچ یک از دوربین های دارای میکروفون داخلی (اصطلاحا دوربین های صدادار) دارای میکروفون با حساسیت بالا نمی باشند.

یکی از کاربردهای اصلی دوربین های دارای قابلیت اتصال میکروفون استفاده از پروژه های تحت شبکه است. چراکه برخلاف XVR ها، NVR ها عموما قابلیت اتصال میکروفون به صورت جداگانه را ندارند.

ویژگی face detection

ویژگی face detection

دوربین های تشخیص چهره علاوه بر ضبط تصاویر در حالت عادی، زمانی که فردی از مقابل آن عبور می کند عبور شخص را تشخیص داده و تصویر آن را به صورت فایل عکس در قسمت خاصی از هارد ذخیره می نماید. کاربرد این نوع دوربین ها زمانی بیشتر قابل درک خواهد بود که بدانیم در یک بازه 10 ساعته جهت بررسی افراد وارد شده به یک شرکت می توان صرفا با مشاهده عکس های ذخیره شده به مقصود دست یابیم. این در حالی است اگر یک دوربین معمولی داشته باشیم برای تشخیص افراد وارد شده به شرکت مجبور خواهیم بود فیلم 10 ساعته ضبط شده توسط دوربین را به صورت پیوسته بازبینی نماییم که امری دشوار و وقت گیر خواهد بود.

ویژگی ELS

ELS مخفف electronic image stabilizer یا پایدار ساز الکترونیکی تصاویر است. این ویژگی موجب خنثی سازی حرکت های فیزیکی نامطلوب دوربین ناشی از وزش باد شدید یا لرزش دیوارها به دلیل موتورهای الکتریکی، خودروها و… شده و در نهایت تصویری ثابت بدون لرزش را به ارمغان می آورد.

ویژگی ELS

ویژگی UTC menu

در دوربین های دارای این ویژگی قابلیت دستیابی به تنظیمات داخلی دوربین و ایجاد تغییر در آن ها از راه دور از طریق دستگاه وجود دارد. تعداد گزینه های قابل تغییر وابسته به ویژگی های داخلی دوربین است. در بسیازی از دوربین ها می توان تکنولوژی خروجی دوربین (cvi,tvi,ahd,cvbs) را تغییر داد. به عنوان مثال زمانی که یک دستگاه DVR آنالوگ داشته باشیم می توان یک دوربین ahd با قابلیت تغییر را به صورت آنالوگ تبدیل نمود تا برای دستگاه مذکور قابل شناسایی و بهره برداری باشد.

قابل ذکر است عموما سوییچ نمودن بین سه تکنولوژی AHD, TVI, CVI دارای قابلیت بازگشت خواهد بود اما زمانی که هر یک از سه تکنولوژی مذکور را به حالت آنالوگ CVBS تبدیل نماییم علاوه بر افت شدید کیفیت، مسیر دسترسی به UTV menu دوربین نیز بسته خواهد شد و به عبارت دیگر تکنولوژی پایه ای دوربین از طریق UTC menu غیرقابل بازیابی خواهد شد. در این حالت جهت بازیابی حالت پایه ای دوربین باید آن را فلش نمود.

ویژگی UTC menu

UTC menu در واقع حالت ارتقاء یافته osd menu است. پیش تر در انتهای کابل خروجی دوربین ها جوی استیک کوچکی بود که به وسیله آن امکان ایجاد تغییرات در ویژگی های دوربین وجود داشت. عیب اصلی این حالت دشواری در استفاده به علت فاصله زیاد بین جوی استیک و نمایشگر (جهت مشاهده نتیجه تغییرات) بوده است که توسط قابلیت UTC menu این مشکل مرتفع گردید. همچنین در برخی موارد جهت استفاده از ویژگی OSD menu دوربین هایی که جوی استیک ندارند از قطعه OSD controller استفاده می شود.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *