0

کامپیوتر من هک شده است

اگر اهل اینترنت و چت باشید، ممکن است این اصطلاح را زیاد شنیده باشید. ولی هک به چه معناست؟ در اینجا، هک شدن شما به این معنا است که کسی از طریق اینترنت به اطلاعات موجود در کامپیوتر شما دسترسی پیدا کرده است. این فرد ممکن است بتواند به نام کاربری و کلمه عبور اینترنت شما دسترسی پیدا کند. نام کاربری و کلمه عبور ایمیل یا مسنجر شما را به دست آورد فایل های درون کامپیوترتان را به هم بریزد. البته لازم نیست بترسید، ممکن است هیچ گاه چنین شانس بدی نداشته باشید. ولی بسیار احتمال دارد که نرم افزارهای جاسوسی (Spy wares) وارد کامپیوتر شما شوند و اطلاعات کامپیوترتان را برای صاحبانشان ارسال کنند. در این حالت، کوچکترین مشکلی که برایتان پیش می آید، کم شدن بیش از حد سرعت اینترتتان است. هکرها یا نفوذگرها کسانی هستند که به روش های مختلفی سعی می کنند از طریق اینترنت به کامپیوتر شما نفوذ کرده و به اطلاعات محرمانه شما دسترسی پیدا کنند. در ادامه، یاد میگیریم که چگونه از نفوذ هکرها و نرم افزارهای جاسوس آگاه شویم و از آن جلوگیری کنیم.

گام اول

چگونه بفهمیم که به کامپیوترمان نفوذ شده است. اولین نشانه، دیدن اتفاقات غیرعادی در کامپیوتر است. مثلا اگر دیدید بدون این که از اینترنت استفاده چندانی بکنید، اشتراک اینترنتتان تمام شده است، اگر دیدید کلمه عبور ایمیلتان تغییر کرده و یا اگر فایل های مشکوکی در کامپیوترتان مشاهده کردید، ممکن است کسی به کامپیوتر شما نفوذ کرده باشد. اگر کامپیوترتان کند شده، popup ها بیشتر از گذشته شده اند و معمولا هم یک موضوع خاص را دنبال می کنند (مثلا تبلیغ کامپیوتر)، اگر روی مرورگرتان کلیدهایی نصب شده که شما آن ها را نمی شناسید: اگر صفحه ی خانگی مرورگرتان به آدرس خاصی تغییر کرده: اگر در Add remove programs برنامه ای را می بینید که شما نصب نکرده اید بدانید که کامپیوترتان به یک ابزار مخرب آلوده شده.

یک نشانه ی مهم دیگر این است که در هنگام اتصال به اینترنت، بدون اینکه کاری انجام دهید، مقدار زیادی اطلاعات رد و بدل می شود و سرعت باز شدن صفحات کاهش می یابد.

کامپیوتر هک شده است

گام دوم

چگونه جلوی نفوذگرها را بگیریم. برای این کار از نرم افزارهائی به نام Fire wall یا دیواره ی آتش استفاده می کنیم. این نرم افزارها مانع ورود غیرمجاز به کامپیوتر می شوند. همچنین، اجازه نمی دهند نرم افزاری بدون اطلاع ما به اینترنت متصل شود و اطلاعاتی به اینترنت ارسال کند. یکی از مفیدترین دیواره های آتش، همان نرم افزار Bit Defender است که قبلا معرفی کردیم. کار با این نرم افزار پیچیدگی زیادی ندارد. هر بار که نرم افزاری بخواهد به اینترنت متصل شود، Bit defender جلوی  آن را می گیرد تنها در صورتی که شما اجازه بدهید، آن نرم افزار می تواند به اینترنت متصل شود. در ادامه، روش کار با این نرم افزار را بررسی خواهیم کرد.

پیشگیری و نگهداری

قبل از اتصال به اینترتنت، حتما یک نرم افزار Firewall روی کامپیوترتان نصب کنید. در بازکردن ایمیل های ناشناس احتیاط کنید. اگر از محتوای فایل هایی که همراه ایمیل هستند اطلاع ندارید، بازشان نکنید. هنگام چت کردن با افراد ناشناس، اگر فایلی برایتان ارسال کردند، آن را دریافت نکنید. همه فایل های دریافتی از اینترنت را قبل از اجرا، توسط نرم افزار ویروس یاب چک کنید.

امتیاز به این post
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *