0

ابزارهای نگهداری و تعمیر کامپیوتر

برای نگهداری از کامپیوتر و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن، همچنین برای رفع اشکالاتی که پیش می آید، شما به تعدادی نرم افزار و سخت افزار احتیاج دارید که در اینجا آن ها را معرفی می کنیم.

تمیزکننده ی لنز CD

تمیزکننده ی لنز CD، این ابزار معمولا یک CD صوتی و یا فیلم است که یک پارچه پرزدار کوچک روی آن چسبانده شده، همراه آن یک مایع تمیزکننده نیز هست. اگر CD های شما به راحتی خوانده نمی شوند، ممکن است لنز درایو CD گرد و غبار گرفته باشد. کمی از مایع روی پارچه ریخته و CD را درون درایو قرار دهید تا لنز درایو تمیز شود.

خش گیر CD

خش گیر CD همان طور که گفتیم، اگر سطح CD خش داشته باشد، اطلاعات آن خوانده نمی شود. برای از بین بردن این خش ها، باید از خش گیر استفاده کرد. خش گیر ماده ای خمیری شکل است که دارای دانه های ریز و زبری می باشد. مقداری از این ماده را روی کمی پنبه گذاشته و سطح CD را با آن خوب بسابید، تا جائی که یک لایه ی نازک از روی CD برداشته شده و خش ها محو شوند. خش گیرهای برقی دارای یک موتور هستند که CD را با سرعت زیاد می چرخاند و کار شما را ساده تر می کند.

محافظ برق

محافظ برق، نوسانات برق و قطع و وصل ناگهانی برق آسیب زیادی به کامپیوتر می زند. برای جلوگیری از این آسیب ها، حتما یک محافظ برق برای کامپیوتر خود بخرید. محافظ ها در صورتی که برق نوسان داشته باشد، آن را قطع می کنند تا به کامپیوتر آسیبی نرسد، همچنین پس از قطع برق، تا مدتی (بین 1 تا 3 دقیق) از وصل مجدد آن جلوگیری می کنند. هنگام خرید محافظ، حتما نوع مرغوب آن را بخرید، زیرا انواع ارزان قیمت و نامرغوب، هنگام نوسان برق به درستی عمل نمی کنند.

UPS و Stabilizer

UPS و Stabilizer ، بهترین وسیله محافظ در برابر اشکالات جریان برق همین ابزار است، گفتیم که محافظ در هنگام نوسان، برق را قطع می کند، ولی این کار هم چندان خوشایند نیست، زیرا اگر کارهای خود را ذخیره نکرده باشید، از دست می روند، اما کار UPS این است که برق خود را ذخیره کند و در هنگام قطع برق، بلافاصله برق ذخیره در خود را وارد سیستم کند و کامپیوتر را روشن نگه دارد. به این شکل، اطلاعات شما از دست نمی رود و وقت کافی برای اتمام کار و ذخیره اطلاعات خواهید داشت.Stabilizer  نیز نوسانات برق را از بین می برد، به این شکل، اطلاعات شما از دست نمی رود و وقت کافی برای اتمام کار و ذخیره اطلاعات خواهید داشت. Stabilizer نیز نوسانات برق را از بین می برد، به این شکل که از یک طرف برق را با هر ولتاژی می گیرد و از طرف دیگر برقی با ولتاژ ثابت 220 ولت می دهد. به این صورت نوسانات برق نیز به کامپیوترتان آسیب نخواهند رساند.

معمولا UPS ها، یک Stabilizer نیز در خود دارند. البته قیمت یک UPS از یک محافظ برق خیلی بیشتر است.

کاور

کاور، کاور یک پوشش ساده است برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به کامپیوتر. معمولا هنگامی که کامپیوتر نو است از این ابزار زیاد استفاده می شود و به تدریج استفده از آن کمتر می شود، ولی اگر همیشه پس از خاموش کردن کامپیوتر، کاور آن را بکشید، هم کمتر دچار اشکال می شود و هم همیشه تمیز می ماند.

کارت محافظ اطلاعات کامپیوتر

کارت محافظ اطلاعات کامپیوتر، این محصول که به تازگی وارد بازار شده است، کارتی است که روی مادربرد کامپیوتر نصب می شود. اگر اشتباها اطلاعاتی را از روی کامپیوترتان حذف کردید یا هر آسیبی به اطلاعات موجود در کامپیوتر رسید، این ابزار می تواند اطلاعات را به حالت خودشان باز گرداند. البته این ابزار هنوز به طور کامل امتحان خود را پس نداده و در بین کاربران جا نیافتاده است.

کارت محافظ اطلاعات کامپیوتر

Check Disk هر چند وقت یک بار به کمک این ابزار، درایوهای کامپیوتر خود را امتحان کنید تا از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

Disk cleanup این ابزار فایل های اضافی را از کامپیوتر شما حذف می کند و از کندی آن جلوگیری می کند.

Disk Defragmenter این ابزار نیز با مرتب کردن اطلاعات موجود در هارددیسک از کند شدن کامپیوتر جلوگیری می کند.

System restore این نرم افزار به طور خودکار از نرم افزارها و اطلاعات موجود در کامپیوتر یک نسخه پشتیبان تهیه می کند. اگر اطلاعات شما آسیب ببیند، می توانید آن را به حالتی که در روزهای قبل بوده برگردانید.

نرم افزار

نرم افزار های ضدویروس و دیواره ی آتش

نرم افزار های ضدویروس و دیواره ی آتش، این نرم افزار ها و ویروس ها را در کامپیوتر شما پیدا کرده و آن ها را حذف می کنند. همچنین مانع ورود نفوذگرها و نرم افزار های جاسوس به کامپیوتر می شوند.

نرم افزار های پشتیبان گیری از اطلاعات

نرم افزار های پشتیبان گیری از اطلاعات، این نوع نرم افزارها، کمک بسیار بزرگی به شما می کنند. هر وقت که بخواهید می توانید یک پشتیبان از وضعیت کامپیوترتان بگیرید. این پشتیبان شامل همه اطلاعات کامپیوتر شما ( ویندوز و همه نرم افزارهای نصب شده و فایل ها موجود) می شود. سپس هر وقت که بخواهید، می توانید این نسخه پشتیبان را دوباره فعال کنید و دقیقا به همان حالت بازگردید. حتی اگر درایو ویندوز را فرمت کرده باشید، همه چیز به حالت اول باز می گردد. یکی از معروف ترین این نرم افزارها، Norton ghost نام دارد.

نرم افزار های بازیابی اطلاعات

نرم افزار های بازیابی اطلاعات، این نرم افزار ها می توانند اطلاعاتی که حذف کرده اید یا آسیب دیده اند، تا حد زیادی بازیابی کنند. البته میزان این بازیابی به عوامل مختلفی از جمله قدرت و روش عملکرد نرم افزار بستگی دارد. از جمله این نرم افزار ها می توان Fast Safe , Esay Recover , File recovery ,MindSoft Undelete را نام برد.

نرم افزار های تعمیر دیسک

نرم افزار های تعمیر دیسک، این نرم افزار ها بخش های خراب و آسیب دیده هارددیسک را در حد امکان تعمیر کرده و اطلاعات کپی شده در این بخش ها را باز می گردانند. معروف ترین نرم افزار این گروه Norton disk doctor است.

نرم افزار های تعمیر رجیستری

نرم افزار های تعمیر رجیستری، رجیستری بخشی از کامپیوتر است که همه اطلاعات مهم درون آن ذخیره می شوند. مثلا اطلاعات مربوط به همه برنامه های نصب شده، فرمت های مختلف و فایل های اجرا کننده هر فرمت و رجیستری پس از مدتی پر از اطلاعات اضافه و مضر می شود. این نرم افزار ها با جستجو در رجیستری، اطلاعات اضافه را یافته و آن ها را حذف می کنند. از میان این نرم افزارها نیز می توان Reg repair, Reg clean, Registry cleaner را نام برد.

نرم افزار های مراقبت از کامپیوتر

نرم افزار های مراقبت از کامپیوتر، این نرم افزارها معمولا همه ی بخش های کامپیوتر را زیر نظر می گیرند و هر وقت بخواهید به شما گزارش می دهند. هر وقت ابزاری اشکال پیدا کند یا برای بخشی از کامپیوتر وضعیت بحرانی پیش بیاید به شما هشدار خواهند داد. تعدادی از این نرم افزارها: Hardware monitor, System monitor, Sysift Sabdra, Desktop mechanic هستند.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *