0

اجرای پروژه نصب دوربین مداربسته در بستر آنالوگ

در این فصل به بررسی نکات فنی اجرای پروژه مداربسته در بستر آنالوگ (کواکسیال) می پردازیم.

تعیین تعداد دوربین ها

در ابتدای کار باید محل نصب پروژه به دقت مورد بررسی قرار گیرد. مساحت محل پروژه، تعداد محل ها، شرایط قرارگیری و میزان اولویت آن ها از جمله عوامل تاثیر گذار در تعیین تعداد دوربین مداربسته مورد نیاز جهت نصب است.

تعیین تعداد دوربین ها

تعیین نوع دوربین ها

جهت تعیین نوع دوربین ها لازم است به شرایط محیطی توجه شود. عموما در مکان های بیرونی و دیواری از دوربین بولت و در مکان های مسقف از دوربین دام استفاده می شود. در برخی محل ها نیاز به دوربین های با دید در شب قوی تر، در برخی نیاز به نصب دوربین های صدادار (میکروفون دار) و در برخی دیگر نیاز به نصب دوربین های معمولی است. دوربین های مداربسته دارای انواع مختلف با کاربردهای مختلف به خود هستند.

انتخاب دستگاه

لازم است انتخاب دستگاه با توجه به تعداد دوربین ها و نوع آن ها صورت گیرد. دستگاه باید قابلیت پشتیبانی تمامی دوربین ها به همراه تمامی ویژگی های آن ها (WDR ضبط صدا و … ) را داشته باشد.

انتخاب هارددیسک

در این مرحله لازم است با توجه به تعداد دوربین های تعیین شده و نوع آن ها (مگاپیکسل، فریم بر ثانیه، WDR و…) همچنین حداقل تعداد روز درخواستی جهت ذخیره و بازبینی توسط کارفرما، هارددیسک با تعداد و ظرفیت مناسب خریداری شود. پر استفاده ترین هارددیسک در پروژه های دوربین مداربسته، برند وسترن (نوع بنفش رنگ) است.

انتخاب هارددیسک

لازم به ذکر است زمانی که تمامی ظرفیت هارد اشغال گردد قدیمی ترین تصاویر ضبط شده به صورت خودکار از هارد حذف شده و تصاویر جدید جایگزین آن می شود.

تعیین آداپتور

با توجه به تعداد دوربین های موجود در پروژه لازم است آداپتورهای مورد نیاز تعیین و تهیه شود. در پروژه ها لازم است به ازاء هر دوربین 2 آمپر جریان در نظر گرفته شود. به عنوان مثال برای یک پروژه مداربسته دارای 14 عدد دوربین مداربسته می توان 14 عدد آداپتور 12 ولت 2 آمپر و یا آداپتور مرکزی 12 ولت 30 آمپر (2×14=28 آمپر) استفاده نمود. برای دوربین های غیر متداول (اسپید دام، موتورایز و…) نیاز به آداپتور با جریان خروجی بالاتر است. لازم به ذکر است در پروژه هایی که از آداپتور مرکزی (سوییچینگ) استفاده گردد نیاز به فیش نری به تعداد دوربین های موجود  در پروژه خواهیم داشت.

تعیین آداپتور

بی ان سی

بی ان سی

در یک پروژه دوربین مداربسته به تعداد دو برابر دوربین های موجود bnc مورد نیاز است چراکه هر کابل rg که از سوی دوربین به سمت دستگاه می رود دارای دو سر bnc می باشد. توصیه می شود تعداد bnc های تهیه شده برای یک پروژه اندکی بیش از تعداد مورد نیاز باشد چراکه خراب شدن یک (یا بیشتر) bnc حین انجام پروژه دور از انتظار نیست.

تعیین نوع و متراژ کابل

متراژ کابل مورد نیاز در یک پروژه مداربسته توسط محاسبه مجموع فواصل هر یک از دوربین ها از دستگاه تعیین می شود.

تعیین حداکثر کیفیت کابل rg مورد نیاز در پروژه توسط بیشترین فاصله دوربین ها تا دستگاه و همچنین میزان نویز موجود در محیط تعیین می شود. به عنوان مثال زمانی که در یک پروژه مداربسته فاصله یکی از دوربین ها تا دستگاه بیش از 100 متر باشد کابل rg با مشخصات مغزی 0.6 میلیمتر 64 رشته مناسب نبوده و مطلوب است از کابل با کیفیت بالاتر مانند 0.8 میلیمتر 96 رشه و یا 128 رشته استفاده شود.

تعیین نوع و متراژ کابل

جعبه تقسیم

جعبه تقسیم

در پروژه های مداربسته در کنار هر دوربین یک جعبه تقسیم نصب می شود که وظیفه آن نظم دهی به کابل و آداپتور نزدیک به دوربین و محافظت بیشتر از آن ها است.

لوله فلکسی

لوله ای خرطومی دارای لایه مقاوم فلزی داخلی و روکش پلاستیکی است که وظیفه آن حفاظت از کابل های بیرون از ساختمان در برابر ضربه و بریده شدن توسط عوامل مخرب است.

داکت

داکت

شاخته هایی پلاستیکی در اندازه ها و عرض های مختلف است. از داکت جهت نظم بخشیدن به کابل کشی در محیط های داخلی استفاده می شود.

گام دوم: کارشناسی نصب

حال زمان کارشناسی نصب دوربین ها است. محل نصب دوربین ها باید به گونه ای باشد که:

1– تمامی نقاط مهم محیط را پوشش دهد.

2– دوربین هایی که از ناحیه عقب خود مستعد به سرقت رفتن هستند یکدیگر را پوشش دهند (اثر پوشش متقابل دوربین ها)، رعایت این مورد باعث می شود در صورت خرابکاری، ضربه و یا سرقت یکی از دوربین ها، دوربین پوشش دهنده آن تصاویر سوژه را گرفته و ذخیره نماید.

3– ارتفاع مناسب جهت نصب دوربین های متعارف حدودا 2،5 متر می باشد. گاهی لازم است در محیط های داخلی که دارای سقف های بلند هستند در ارتفاع مناسب دوربین بولت نصب گردد چراکه نصب دوربین دام در سقف این محیطها نقاط بسیاری را در حالت عدم پوشش قرار می دهد.

4– مکان های دارای اهمیت بالاتر با دقت بیشتری پوشش داده شود. به عنوان مثال فروشگاه ها می توان با استفاده از یک دوربین وری فوکال با لنز تنظیم شده روی دخل فروشگاه نظارت بیشتری بر روی نقطه مذکور داشت.

5– در مکان هایی که نور شدید در دید دوربین است از دوربین های با قابلیت WDR استفاده شود. در صورتی که شدت نور کم باشد می توان از دوربین های ارزان تر با قابلیت DWDR استفاده نمود.

6– در ورودی پارکینگ ها و مکان های که نیاز به قابلیت پلاک خوانی می باشد لازم است از دوربین مداربسته دارای ویژگی HLC استفاده شود.

7– حتی الامکان لازم است دوربین ها در مکان هایی نصب شوند که امکان سرقت آن ها به حداقل برسد. به عنوان مثال نصب دوربین در مجاورت پنجره هایی که قابلیت دسترسی از بیرون دارند مناسب نیست.

گام سوم: فرآیند نصب

1– ابتدا محل های دقیق نصب هر دوربین را علامت گذاری می کنیم

2– از نقاط مشخص شده تا اتاق نظارت (محل قرارگیری دستگاه XVR) به متراژ مناسب از کابل (rg تک و یا کنار برق) برش داده و کابل کشی می نماییم. در این مسیر بسته به شرایط فیزیکی ساختمان می توان جهت محافظت بیشتر کابل از داکت و یا لوله فلکسی استفاده نمود.

3– دو سر هر یک از کابل های rg بریده شده را bnc نصب می کنیم.

کابل های rg

4– در صورت استفاده از آداپتور تکی شرایط تغذیه هر یک از دوربین ها را جداگانه و در صورت استفاده از آداپتور مرکزی به صورت یکجا و با استفاده از فیش نری فراهم می نماییم.

5– دوربین ها را در محل های مشخص شده نصب و اتصالات برق و تصویر (کواکسیال) هر یک را برقرار می کنیم.

6- پیچ های دستگاه xvr را باز کرده و هارددیسک ها را به برد اصلی درون دستگاه توسط کابل های ساتا و برق درون آن وصل می کنیم. هارد را توسط دو پیچ به کف دستگاه محکم کرده، درب دستگاه بسته و آن را درون رک قرار می دهیم.

7– حال bnc تمامی قسمت های انتهایی کابل های rg که از سمت دوربین ها به دستگاه آورده شده است را به پشت دستگاه متصل می نماییم.

8- آداپتور دستگاه را متصل کرده و توسط دکمه پاور دستگاه را روشن می نماییم.

9– با اتصال کابل hdmi و یا vga بین دستگاه و نمایشگر در صورتی که از اتصالات پیشین به درستی انجام شده باشد می توان تصاویر دوربین ها را بر روی نمایشگر مشاهده نمود. کابل hdmi قابلیت انتقال هم زمان صدا و تصویر را داشته اما کابل vga صرفا جهت انتقال تصویر است. لذا در صورت استفاده از کابل vga لازم است از یک کابل av جهت اتصال خروجی صدای دستگاه به نمایشگر استفاده شود. مورد دیگری که لازم است به آن توجه شود این است که در صورتی که خروجی دستگاه ضبط کننده دارای کیفیت مگاپیکسلی بالا باشد باید کابل hdmi ارتقا یافته (که توانایی انتقال کیفیت خروجی دستگاه را داشته باشد) خریداری و نصب شود. به عنوان مثال اگر خروجی دستگاهی 4k باشد و از کابل hdmi متعارف استفاده نماییم کیفیت نمایش داده شده در نمایشگر افت شدیدی خواهد داشت. بدیهی است که نمایشگر نیز باید رزولوشن مذکور را پشتیبانی نماید.

vga

10– در انتها با توجه به تصاویر نمایش داده شده هر یک از دوربین ها، اقدام به اطلاح زاویه چشمی آن ها نموده تا بتوان به بالاترین بازده پوشش محیط تحت نظارت توسط دوربین های نصب شده دست یافت.

امتیاز به این post
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *